ape ni?





Monday 31 May 2010

Bagaimana nak bercakap dengan seseorang yang sangat lurus!!

Hmm entri aku 2,3 menjak ni penuh ngan persoalan bagaimana jer kan?? Huh bila difikirkan menambahkan stress. Ape guna aku tampal artikel cara nak menangani stress tu?? Untuk dibaca dengan kepala lutut kah?? Huh stress! stress!! antara isi kandungan artikel tu..kejap ye korg ini takde kene mengena ngan tajuk entri pon. Artikel tu kata klu kita sedang marah @ stress, ape yang kita patut lakukan adalah;

  • Katakan pada diri sendiri " saya sedang marah!"
  • Bertenang..kira hingga 10, tarik nafas panjang2 dan istighfar.
  • Kenal pasti kenapa kita marah.
  • Cuba dengar penjelasan orang lain.
  • Jangan berkata sesuatu untuk menyakitkan hati atau menghukum orang lain.
  • Sila beredar jika tak dapat nk kawal kemarahan ituuuu!!
  • Berbincang dengan orang lain jika tidak mampu mengendalikan kemarahan.
  • Membiasakan diri memaafkan - menerima hakikat bahawa manusia juga melakukan kesalahan.
Skrg, aku mmg pasti ape yang menyebabkan rasa stress dan marah aku ni. Biasalah orang ni kan bila marah mula lah berprasangka yang bukan2. Prasangka tu pulak lebih kepada diri sendiri. Diri ada wat salah ke kt orang smpai orang wat mcm2 ngan kita.

Gerrrraammmmmmmmmmmm!!! aku mmg da tahap naik kpl da ni. Tahap gaban tahap dewa bagai. Klu aku simpan da naik senak dada aku. So aku pon fikir punya fikir. Ambik keputusan aku akan hamburkan skarang biar padan muka dia. Ignore aku sangat. Ambik kau!! 10lai sms aku antar kt dia. Mula2 aku tanye dia samada dia ada penyakit murung ke ape. Pastu da attack dia segala. Aku kata dia suka simpan perasaan la. Taknak cakap ngan orang pastu stress. (aku da terlepas cakap sebenonye hukhuk!) pastu aku kata dia taknak anggap aku kawan dia la. Tak sudi nk kawan ngan aku laa ape laa. Soh dia delete nama aku dari list kawan2 dialaa (padahal klu bleh jangannnnnnnnnnnnn!!!). Minta maaf la sbb takleh jadi kawan yang baik. Klu ada hutang bgtau laa..kira mcm skrip drama habess wa cakap lu!!

Last2..dia jawab ape tau?? "Sesungguhnya bersangka baik terhadap saudaramu adalah jalan yang paling baik"..huhu terkedu sekejap aku. Isk..aku telah berprasangka ngan dia ker? Aku ni fikir pasal aku. Adoyaii! da pastu dia kata bukan dia yg kene luahkan perasaan tp aku!! Aku?? dia cdgkan aku g cari sape2 yang trustworthy untuk bercakap. Huh penat je aku taip pjg2 bagai nk rak tekan2 keypad hp aku yg da sedia rosak tu. Kesudahannya dia ckp cani jer?? Dia tak notice pon ayat aku yg mrh kt dia. Letihnya aku!! argggggghhhhhh stress! Dia tetap tak perasan pon isi kandungan yang sepatutnya dia faham. Cane ni?? susahnya nk wat org cam dia fahammmm.

No comments: