ape ni?





Monday 17 May 2010

Peguam bukan Islam nk jadi peguam syariah???? ape kessss??

Last friday, aku tertengok uish 'ter' plak kan ngehnegehngeh..:P news kat tv 9 pasal ni. So aku cm terperanjat la jugak.

Takde angin. Takder ribut. Tup-tup muncul pulak kes mcm ni. Biasa klu mahkamah syariah kita selalu dok dgr pasal kes kawen cerai jerr ni ada pulak isu permohonan dari peguam bukan Islam ke Mahkamah Sivil bagi tujuan mendesak MAIWP menerima dia sebagai peguam di Mahkamah Syariah. Rujuk (
sini).
Tapikan..isu ni dorang takder nk kecoh2 sangat pun. Nak je aku maki si peguam k*&$%# tu!! geram aku!!! xcukup ke ngan isu kat civil court tu smpai hal berkaitan agama orang pon dia nak masuk cmpur.
Aku setuju la sangat dengan kata Presiden Peguam Syariah Malaysia, nama pe aku xingat. Klu dia menang ngan permohonan tu hohoho alamat rendahlah martabat agama Islam nnt. Kata beliau setiap kes syariah memerlukan peguam berhujah dengan menggunakan nas-nas dan dalil lam al-Quran so klu seorang bukan Islam berhujah dengan menyebut ayat al-Quran sebagai dalil sokongan sedangkan dia sendiri bukan seorang practitioner kepada agama tu xker mcm seolah-olah isi Kitab Allah itu dipermainkan dan dipijak2?? for sure la ada contradiction kt situ kan?

Aku rs mmg la sangat xsesuai bagi dia untuk jadi peguam syarie. Melainkan dia masuk Islam dulu hahahha..:P Undang2 yang mengatakan seseorang boleh menjadi peguam syarie adalah seorang warganegara beragama Islam perlu dikekalkan. Apa2 pon aku rs Persatuan Peguam Syarie kene la keje keras sket sbb nk kene cari hujah2 lain utk rebutt blk.. Harap2 Allah permudahkan. Amin.

No comments: