ape ni?





Monday 19 July 2010

Pecah dan bakar lemak??


Ini adalah rentetan daripada catatan aku pasal kegemukan aku. Tgh sedap cakap pasal mcm mana nk kurus, nak hidup sihat tiba-tiba plak kuar weekend tu lam paper artikel pasal benda-benda nih. Kadang-kadang aku teringin plak nk masuk the biggest loser tu..best plak nengok dorang sweating all over their body..rasa fresh and energetic jerkan? sure sihat sepanjang masa. Mana taknya bila hidup aktif sistem imunisasi badan pon meningkat.

Bukan nk kata lah kan..semua orang klu bleh nk cepat kurus, nk cepat turunkan berat badan. Nak-nak plak bila dah aim nk pakai certain2 baju tu plak ataupun bila da nk kawen, nak nmpak chantek lm gambar harusla ko diet kan?. Huh crash diet mmg biasa. Smlm ko melantak bagai nak rak tiba2 ari ni ni ko diet. Bleh ker mcm ni? tak terkejut ke badan kita neh? sebenarnya dah rasa bersalah ngan diri sendiri sbb dah makan lebih dari keperluan.

Skang aku dah jumpa artikel yang berguna untuk diri aku dan untuk korang semua yang selalu sangat mengamalkan crash diet neh!! Crash diets do not work ok! i repeat..crash diets just don't work!! Ingat tu cik Ila oii!

Crash diet tu mcm mana?? alaa..yang konon2 makan sup sayur je ari2, ataupun makan buah semata, takpun yang paling senang makan pil diet, laxatives, ganti makanan ngan supplement je atau pun berpuasa mcm mana yang aku selalu buat hehehhe (tp aku amik pahala sunat laa!!)

Ini doktor kata bukan aku kata...doktor kata klu yang ada tertulis perkataan 'rahsia' atau 'jaminan' untuk kuruskan badan lam masa yang singkat, that's crap! (ayat aku!)That so-called diet methods are sounds too good to be true. Got it?

Korang penah pegi slimming centre? These are the truth about all the slimming centres out there. Baca lagi....

Klu korang dah menjejakkan kaki ke mana-mana slimming centre tu jangan harapla korang leh kuar senang-senang. Kunun2 mula2 free trial la kan. Pastu yang dia tulis session yang banyak2 tu..bukannya bp kali jumlah ko pegi wat treatment tp bp bhgn kt body ko yang dia urut. Mula2 aku xphm bila kawan aku ckp tp bila aku terjerat barula aku faham. Itu lom termasuk lg ngan barang2 dia. Masa wat treatment tu kita kene beli produk dia yang of cozla regenya pon bukan puluh2 an jer tp ratusan.

Bila sesi kita da nak habes dia akan panggil kita untuk consultation, time ni dia akan pujuk kita untuk sign up for another session plak. Tp dorg yang keje kt tempat2 mcm ni persuasion skills dorg mmg aku salute habes. Dorg tau cane nk jaga customer. Tempat2 cani klu korg xberabes smpai dkt 10k memang saje sangatlaa.

Mesin2 canggih dorg mungkin membantu sketlaa untuk bakar lemak tp ape pon back to basic jugak. Dia akan soh ko jaga makan and watch out ur calory intake. Meaning ko still.. kene jaga pemakanan yang paling penting. Klu ko makan cam sediakala pastu g wat treatment..harusla ko kene sedekahkan lg banyak duit ko kt dorg. Sebabnya xjamin ko akan kurus pon. Biasanya dorg ni akan tanya apa yang ko makan pastu mmg soh ko pantang macam2.

Nasihat aku la kan..klu korg teringin nk dgr cara org kt tpt mcm ni consult org, boleh nk pegi tp jgn wak kad kredit korg. Sbb once u stepped inside jarang la akan kuar balik tanpa sign up ape2 program pon. Tapi tulah kesimpulannya jaga pemakanan dan exercise je laa.

Bagi pompuan kene makan not less than 1200calories everyday. Lelaki? aku xingatla. 1500@1800calories kot. Klu ko beriye mkn sket pastu jumlah kalori less than 1000cal..ianya tak membantu lgsg untuk turunkan berat badan tahu? Tahu kenapa?? sebab bila tak cukup kalori, bila bersenam pon xkan memberi kesan...kerana yang dibakar ialah otot bukannya kalori. Bila bakar otot jer secara tak langsung akan melemahkan dan merendahkan kadar metabolisme kita. Pastu plak tiba2 ko stop exercisekan..time ni metabolisme ko akan tetap statik dan kadar pembakaran kalori jugak akan jadi makin lambat dan lembab. (Ooo..inilah puncanya bila ko stop everything, mulalah berat naik lagi cepat dari biasa). Penah alami???

Doktor kata pil diet ni tak digalakkan sbb memang tak terbukti berkesan pon dan boleh jadi lagi bahaya klu kandungannye ntah ape2...tp tulah kan manusia ni bende yang orang larang yang tula nk try sangat! Nk hasil cepat kadang smpai melibatkan nyawa.
Peringatan:------>> untuk cik ila yer yang cepat sangat terpengaruh ngan pil2 camni!

Aku banyak lg tips nk share dari doktor ni tp penatla nk taip. Ape pon at this very beginning ni, mehla kita menguatkan azam kita untuk jadi lebih berdisiplin dulu wakakakkkaa...(aku la tuh!) (^_^")

Aku akan cuba mendisiplinkan diri aku pasni supaya azam nk kuruskan badan ni tidak menjadi azam aku setiap kali tahun baru hahhaaha...(sbb xberjaya!!)



1 comment:

myoliza said...

betul tu Ila,..
tak perlu berhabis duit dgn pil diet, or ubat kurus,..sbb kita adalah apa yg kita makan,..makan lah 3x sehari, but still turun berat,..yg penting low carbs,..say no to nasikk, enjoy ur riceless day,ok ;D

pls, i lost 4kg,2weeks induction for atkins,..but others lost more,..no harm to try,..eat healthy, u lose naturally.
good luck, Ila!