ape ni?





Tuesday 24 August 2010

Bergedel ball & stick!


hohoho..ape kes tiba2 ada entri pasal makanan plak kt blog aku neh?? hmm..da name pon blog hampess haruslah suka anak tekak aku je kan nk letak pape...by the way..nape plak nama dia cm tu? ekceli aku tak ingat ape nama bergedel neh..tgk kt lam tv pastu rasa nk wat plak!! Lagipun nk wat dia pon senang...sesuweiiiiii sangat untuk orang2 malas mcm aku..


Oh explanation dia lom habes lagi...nama bergedel tu cenggitu sbb bergedel ni tak pakai daging tapi pakai mcm2 ball like fried fish ball, seafood tofu..dan lain2 ball terpulang la kepada citarasa tekak masing2 yer!

alkesahnya...aku yang nk diet neh hahahha..tp ini lom masuk menu diet lagi tau. Sbb aku takut menjadi pembaziran sementelah aku da terbeli kentang itu ari..takkan aku nak buang sbb ianya adalah makanan berkarbo apetah lagi nak biar sampai berakar pastu gi tanam..lagi la tak logik kan?

Since aku pon masih dlm fasa spring cleaning so mula2 dtg mcm2 idea nk masak..tp aku masak yang senang dan yang pasti ingredients dia leh main campak2 jer secukup rasa gaya megi giteww!! awww!! :P So jadilah bergedel tu ghope ini..---------->

bergedel mcm2 ball..ahaks!

Bahan2 dia---->

Ubi kentang - aku wat 5 biji - rebus & lenyek
Pelbagai ball kesukaan -
Fried fish ball - 3biji
Crab stick yang panjang - 3 btg (klu yang pendek pakai 6btg)
Seafood tofu - 3 keping
(semua kat atas perlu dicincang halus)
cili merah
daun sup
daun bawang
bawang goreng
sedikit serbuk jintan manis
garam secukup rasa...

* campurkan semua yang di atas, gaul dan uli (uli ker?) smpai jadi cm doh roti gitu...kepal2 ikut saiz kesukaan!)

* celup dengan tepung jagung pastu telur kemudian goreng di dalam minyak yang panas..

Maka jadilah seperti gambar di atas. Sedap jugak wpun first time wat! tekstur dia ringan sket laa..korg leh la try wat klu rajin cm aku ahaks!!






No comments: