ape ni?





Friday 4 June 2010

Petua untuk pesakit kencing manis!!

Hohoho..nama cam manis je tp penyakitnya berbahaya. Zaman skang budak2 pon da ada yang menghidap penyakit ni apetah lagi orang tua kan?? Nak-nak klu da memang ada keturunan untuk penyakit ni kan. Tapi kan zaman skang ni susah nk cakap la..jaga makan susah tak jaga makan pon susah jugak! Yerla kadang ada jugak manusia yang aku tau mmg sangat menjaga cara pemakanannya tp tetap juga kene penyakit di kalangan 3 serangkai tu aka kencing manis, darah tinggi dan juga jantung. (jantung ke? xsure lak aku lg satu ni ape huhu!)

Tapikan dalam banyak2 ubat yang aku dgr untuk mengubati penyakit kencing manis ni, inilah satu2 nye petua yang aku memamg tak penah dgr. Ini pon secara kebetulan gak dorang citer time aku outstation itu hari.

Pada mulanya dok citer pasal madu lebah jer. Time tu gak aku baru tau yang madu asli ni sebenarnya mahal rege dia. Yg dorg jual madu asli tualang kat Kuala Tembeling ari tu pon adala lam rm140. Huh mahalnye! berkira aku kan? biasa beli ada la rm40 -rm60 je tah2 tu pun da kene kencing ngan orang (sbb da dicampur gula). Nak2 plak yang dibeli daripada orang asli...hoho skang dorg tu da bijak. Dorg mmg sah cmpur gula jer. Orang yang penah stay kt Cameron Highlands ckp, yang ajar orang Asli tu pon orang melayu gak! huh hampeh tol!!

Bila dorg bg test madu asli tu..perghhh rs dia mmg lain laa. Best jer. Ada rasa masam2 manis. Lembut jer..suave!! patut la mahal. Tp bagi pengamal minum madu ni rm140 tu kira celah gigi jer demi utk kesihatan kan. Dan lagi, dorg ckp madu ni bagus esp utk wanita pas bersalin. Dorg pon citer gak klu Sultan Pahang g mana2 n kalu ada rakyat yang hadiahkan madu tualang tu..jgn cobe3 nk rembat coz Tuanku ingat bp btl yang dia dapat. See! betapa bestnya madu tu! Even Sultan pon doesnt want 2 miss it!! Takpela besok2 klu aku da kaya skett aku order la madu tu utk wat bekal makan ari2 teeheee..:D


Eh da lari tajuk plak aku ni kan? alaa..itukan info jugakkan so takpela ek! Berbalik pada citer petua untuk orang kencing manis kan?? biasa aku dgr org ambik insulin la kt spital..pastu klu yg tradisional sket..dorg soh amik hempedu bumi..tp utk yang ni da penah ada kes plak coz terlampau sangat takut kene kencing manis..ambik hempedu bumi banyak2 smpai terlebih dos da pastu hempedu tu pecah. Da masalah penyakit lain plak yang datang. Sbb terlampau pahit kot ek!! aiyaa..manyak takot oo!!

Yang orang kt c2 bgtau lagi best. Ubatnya adalah cicak jerrr!! (huh cicak????) geli geleman aku dgr. Biar betul??? tapi encik itu cakap kawan dia mmg almost kene potong da la tangan dia sbb kene kencing manis. So pastu dia nekad je try cara ni. Kira last resort laa.. (smbil taip smbil bygkan pon aku rs geli dowh!) maka dia pon menjalankan misinya. Menangkap cicak. Alhamdulillah diizinkan Allah. Kira 2x makan je luka orang tu terus kering n xjd potong. Hoyea!!

Aku tanya cane nak makan??? gulp?? dia kata orang tu carila cicak jgnla yang besar gadabak plak kang susah nk telan kang haru!. Pastu bersihkan buang perut segala..pastu uwekkk...(aku yang muntah dgr citer) sumbat lam pisang pastu telan. Adoyai!! aku rasa klu aku mmg xleh lepas kot. Aku tanya lagi leh tak pas bersihkan cicak tu, bakar tumbuk smpai hancur biar xnmpak pastu telan?? dorg kata boleh la kot tp xtau plak khasiat dia sama ke tak???? huhuhu...perlu ada ketahanan mental neh!

Tp dorang cite gak..kwn dorg yg da sembuh tu da tak makan lagi la cicak tu. Tapiiiiiiiiiii ada jugak kawan dorg yang lain yang da jadikan habit makan cicak kunun utk elak penyakit ni (boleh ke??) smpai cicak plak yang lari bile nmpak dia...ahaks!! haru sungguh!!

1 comment:

Raf said...

Salam kenal, info baru yg pelik tp menarik...

Promosi ESULIN ; Herba Kencing Manis

Dikaji & diuji khusus buat pesakit kencing manis sahaja.